Tidigt fredag morgon träffades jag och Ana, en au pait från Kanada, på tågstationen. Vi tog ett tåg från Milano till Ventimiglia som ligger nära den franksa gränsen. I Ventimiglia bytte vi till ett franskt tåg som tog oss till Nice. Väl framme i Nice sökte vi upp vårt hostel som var väldigt nära tågstationen och centrum.
 
Första intrycket av hostelet var hemskt. Utanför ingången fanns mystiska typer, det luktade piss i trappuppgången och utrymmena var ganska sjabbiga. Och vi hade inte ens en toalett i vårt rum. Men det var billigt, så man får väl vad man betalar för. Men vi bet i hop och tänkte på att vi bokstavligen inte kommer att göra något annat än att sova i rummet eftersom vi skulle utforska tre städer på tre dagar. Så sist och slutligen var det faktiskt helt okej, och sängarna var sköna.
 
Hemma i Milano, innan vi åkte iväg, hade jag googlat sevärdheter i respektive stad. Så jag hade med mig en lista på allt vi borde se.
 
Vårt första stop i Nice var St. Nicolas Russian Orthodox Cathedral. Måttligt fin att se då den var TOTALT täckt på grund av konstruktion.
 
Vi vandrade längs Promenade des Anglais, som sträckte sig längs hela stranden
 
Vi doppade fötterna i Medelhavet...
 
...och bara chillade på straden och njöt av havet
 
Vi besökte gamla stan, som bestod av smala gator och små butiker
 
På min lista fanns också Palais Lascaris, men vi kom dit då de höll på att stänga så vi fick tyvärr inte gå in i palatset
 
Huvudtorget Place Massena. De färgade gubbarna ändrade färg med jämna mellanrum, fint!
 
 

Kommentera

Publiceras ej