Närmast jag har kommit luciafirande i dag är att titta på youtube klipp. Trots att Lucia ursprungligen är ett italiensk helgon firas inte dagen här. Jag tror dock att dagen firas mera i södra Italien, men här i norr i Milano firas den knappt alls. Jag som tycker lucia är så mysigt!

Jag har försökt ta reda på om det alls ordas något lucia evenemang här, och det enda jag hittade var ett loppis som ordnades i samarbete med någon svensk organisation. Jag hade menat åka och ta en titt men vädret har varit ostadigt och loppiset var långt ifrån var jag bor, så jag skippade.

För någon dag sedan var faktiskt ett svenskt luciatåg här i Milano men jag hade inte möjlighet att åka och titta. Genom allt googlande om evenemang här i Milano har jag kommit fram till att Lucia traditionen faktiskt firas mest i Sverige! Men även hushållerskan här sa att de firar lucia i Filippinerna, mer än vad de gör i Italien.

På eftermiddagen åkte jag in till stan och gick i lite butiker, men oj den här folkmängden.....

Kommentera

Publiceras ej