Åt en tidig lunch hemma innan jag träffade en kompis i stan för en kaffe. Vi började prata om kultur och så kom vi in på att ingen av oss hade sett Leonardo Da Vincis målning "Sista måltiden" som ju finns här i Milano.

Så vi satte oss på spårvagnen för att kolla om det mot förmodan skulle finnas någon ledig tid att få se tavlan. Men det famns det förstås inte. Det fanns en tid senare på eeftermiddagen men den tiden är vi båda med våra barn. Så jag kommer lämna Milano utan att se skymten av mästerverket.

Nu sitter jag i skolans café och väntar på att Martina ska sluta. Giacomo är hemma idag för han hade spytt inatt.

Igår tackade jag ja till en praktik till våren. En finskspråkig sådan. Gulp. Jag kommer att leda en dysartrigrupp tillsammans med en finskspråkig studerande och en finskspråkig talterapeut, som alltså kommer fungera som vår handledare. Jag är väldigt osäker på min finska efter att varit utomlands ett år och numera tänker på engelska. Men gissar och hoppas att finskan kommer komma tillbaka fort bara jag kommer tillbaka till Finland och börjar på.. Det kändest lite fel att tacka nej eftersom vi läser väldigt lite om dysartri i skolan och det är en väldigt fin erfarenhet att jobba med en grupp! Det kommer alltså bli en utmaning men det ska nog gå bra!

Sen kommer jag också att vara tutor för utbytesstuderande som kommer till Åbo Akademi under våren. Fick listan på de jag kommer ansvara för idag, de är från Island,  Tyskland, Turkiet, USA och Frankrike. Ska bli kul att fortsätta få internationella kontakter! :)

En av många fina juldekorationer i barnens skola



Kommentera

Publiceras ej