Märker nu att mitt tidsinställda blogginlägg aldrig publiserades i fredags, intressant.... Publicerade det nu i stället. Tänkte nu också berätta om helgen tillsammans med Luca.
 
Tågade alltså till Conegliano i fredags kväll. Luca kom och hämtade mig till tågstationen och väl hemma hos honom åt vi middag och pratade och pratade. Otroligt härligt att se honom igen, och vi hade så mycket att skratta åt.
 
 
Luca bor i Codogné i ett gigantiskt föredetta nunnekloster.
 
Jag hade ett eget rum och allt.
 
På lördag efter att vi ätit frukost körde vi först till Padova och sen till Treviso. Båda städerna är typiska gamla italienska städer byggda runt vattendrag. Så enkelt att turista runt med Luca som kände till allt OCH kunde berätta fun facts. :)
 
Det här stället är ett kännetecken för Padova. Det är en park typ, omringad med vatten och statyer.
 
Spritz utanför Duomo i Padova
 
Jag gillade verkligen Treviso!
 
Konst i Treviso
 
Middag åt vi på en mysig restaurang i Salgareda. Vi beställde varsin pizza och så delade vi och åt halva var. Min pizza var påriktigt en av de godaste jag någonsin ätit! Min pizza hette Philadelphia och innehöll philadelphia ost, zucchini och någonslags skinka. Luca valde en pizza med pesto i stället för tomatsås, mozzarella ost och soltorkade tomater- också ett bra val!
 
På söndagen ville Luca visa mig en pytteliten stad som heter Serravalle. Den var verkligen pytteliten! Efteråt tog vi en sväng till Conegliano Castle.
 
Utsikts-selfie från Conegliano Castle. Jag är världens sämsta på selfies, så det var alltid Lucas ansvar att se till att vi får fina selfies.
 
Sen tog vi tåget till Venedig!
 
Så härligt att bara sitta och kolla på gondoler och båtar flyta förbi
 
Vi åkte ut till ön Murano, som hör till Venedig. En lugn och fridfull ö med härliga färgglada hus.
 
Taget från James Bond-bron
 
PROPER CHILLING! Här satt vi på en brygga med en öl i handen och njöt av livet. Vi var för tillfället glatt omedvetna om att tågen hade börjat strejka. Så i stället för att ta tåget hem fick vi först åka buss till Mestre (liksom alla andra vars tåg blivit inställda...) och Lucas föräldrar kom och hämtade oss därifrån. Vi var hemma två timmar senare än planerat. Men vi hade haft en perfekt dag före strejken, så det gjorde inte så mycket! :)

Kommentera

Publiceras ej