Det var meningen att vi måndag morgon skulle ta ett tåg från Nice i Frankrike och korsa gränsen till Italien och byta tåg i Ventimiglia, Italien, och enkelt komma hem till Milano måndag eftermiddag för att hämta barnen frän skolan. Men det blev inte riktigt så.

Då vi anlände till Ventimiglia ser vi först att vårt tåg till Milano är 30 minuter försenat. Efter en stund 1 timme försenat. Men tåget stod vid perrongen, så vi steg på och hittade våra säten och allt. Plötsligt meddelas att alla måste stiga av tåget och att linjen till Milano är stängd på grund av regn.

Vi steg snällt av och frågade konduktören hur vi kunde ta oss till Milano på snabbaste sätt. Han sa att han inte kunde garantera att det gick att ta sig till Milano förrän tidigast följande morgon. Jahapp tänkte vi, vad ska vi göra då? Vi frågade en italiensk man som vi förstod också var påväg till Milano. Han sa att det borde gå att ta sig till Milano via Turin, men han var inte säker. Och även om det gick så skulle vi komma till Milano sent på kvällen. Så vi insåg att det faktiskt inte gick att ta sig till Milano i tid för att hämta våra barn från skolan..

I stället bestämde vi oss för att hoppa på ett tåg till Pisa. Så vi spenderade kvällen i Pisa och i morse tog vi ett tåg via Florence hem till Milano. Vi kom alltså till Milano från ett annat håll än planerat. Enligt hur det lät på tågstationen i morse var den andra linjen till Milano fortfarande stäng. Så det var en bra idé att fortsätta till Pisa igår, även om det blev 8,5 h i tåg.

Så i helgen har jag besökt Nice, Monaco, Cannes och Pisa. Inte illa!
 
JAg tänkte att jag ska skriva ett inlägg för varje stad vi besökt, men det får bli i kväll. Eller i morgon, är rädd att internet inte kommer att vara tillräckligt stablit i kväll...

Det var skönt att komma hem måste jag säga. Direkt jag kom hem for jag ut på en välbehövlig 45 minuters springrunda, och nu har jag duschat och ätit lunch. Snart åker jag till skolan för att hämta barnen.

Kommentera

Publiceras ej