Måndag 27.1.2014 kl. 17.30
 
Nu har det gått en vecka sedan jag flyttade in i min dorm på campusområdet. Min roommate (som jag alltså delar rum med) och mina suitemates (som bor i rummet bredvid och som vi delar badrum med) är hur trevliga som helst. Jag börjar småningom känna mig hemmastadgad och hittar till mina klassrum och så vidare.
 
Jag har inte riktigt bestämt mig ännu exakt vilka kurser jag ska gå. En som jag säkert ska gå är en psykologikurs som heter Brain and Behavior och en annan kurs som handlar om den amerikanska kulturen ska jag också gå. Den sistnämnda kursen inkluderar också en liten praktik som går ut på att vi under den här terminen ska vara 25 h på något ställe i samhället och hjälpa till. Vi kan till exempel hjälpa till med läxläsning, vara på ett daghem eller ålderdomshem eller fungera som hjälpledare för någon klubb. Ikväll eller imrorgon ska jag titta närmare på de olika ställena. Det är egentligen den tredje kursen, Motivation and Addiction, som jag inte vet om jag ska gå eller inte. Vi hade första lektionen idag och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den.. Vi har ingen textbok, utan istället ska vi läsa en massa artiklar, och bland annat presentera dessa artiklar och sedan ska alla andra argumentera emot den som presenterar och den som presenterar ska i sin tur försöka övertyga de andra om att det är en bra artikel. Det här låter inte riktigt som min grej.. Jag har läst artiklar heeela hösten på grund av kanden, så är ganska trött på dem. Plus att det är mycket annat skriftliga uppgifter och inlämningsarbeten. Den här kursen är på Pomona College*, som för tillfället är rankat som den nästbästa colleget i hela USA, så tror att kursen kommer att kräva en hel del tid. Men jag måste ännu fundera över hur jag ska göra.
 
*Pitzer College, där jag är inskriven, är en del av The Claremont Colleges, som består av 7 olika college. Alla dessa college är bredvid varandra och vi tillåts att välja kurser från alla dessa 7 colleges. Pomona är känt för att vara det mest krävande colleget och för att ha de mest krävande kurserna.
 
 Så här ser mitt rum, eller dorm som vi kallar det här, ut. Den vänstra sidan är min medan högra sidan av rummet är min roommate Annas. Det som är bra med att ha en amerikans roomate är att hon redan har dekorerat rummet och att jag kan låna saker av henne som jag inte tagit med mig från Finland.
 
 
Det som finns i rummet är alltså en byrå (som syns på föregånede bild), ett skrivbord och en säng. Vi var tvugna att köpa alla tillbehör själva, så som sängkläder, bordslampa, klädhängare...
 
Så här ser badrummet ut. I rummet rakt fram bor Kelsey och Rachel.
 
Nu ska jag gå äta middag och sedan måste jag tyvärr do some homework. Men vet ni? En del av oss utbyesstudenter, gissar att vi blir ca 15 pers, ska spendera inkommande helg i Las Vegas!!! :D
 

Kommentera

Publiceras ej