Onsdag 30.1.2014 00:15
 
Varje campus har en egen matsal, och vi kan välja fritt i vilken av dem vi vill äta. Ätandet här fungerar så att alla har en "mealplan" bestående av x antal färdigt betalade måltider per vecka. Jag har 16 betalade måltider per vecka (plus så kallade flexmoney, som jag kan använda för att betala eventuella övriga måltider med). Måndag-fredag serveras frukost, lunch och middag, medan det på lördag och söndag serveras brunch och middag.
 
Varje måltid är det buffé som gäller- du kan välja och vraka och äta&dricka hur mycket du vill. Vid frukosten kan man till exempel beställa en omelett med valfria ingredienser, det finns olika sorters flingor, yoghurt, vofflor, pannkaka, bagels, bröd, gröt m.m. Till lunch och middag finns det alltid en huvudrätt som oftast är någon form av kött, potatis och sås. Utöver huvudrätten så kan du dagligen beställa hamburgare/quesadillas/kycklingbröst o.s.v. från en grill, det finns alltid pomfritt, lökringar, pizza, självkomponerade gigantiska smörgåsar... Mycket av det som erbjuds är ganska onyttigt, men det finns också alltid sallad och frukt. Och självklart finns det flera olika sorters efterrätter- VARJE DAG, VARJE MÅLTID! Drycker som finns att välja mellan är vatten, mjölk, flera olika smaker av mineralvatten, flera olika sorters juice, flera olika sorters limsa, flera olika sorters kaffe och te. Typ allt jag kan komma på. Med tanke på vad som finns tillgängligt i matväg är det inte konstigt att många amerikaner är feta, måste jag säga!
 
En sak som är väldigt bra är att för en dollar får vi köpa en "green box", som vi kan använda till att ta med oss mat från matsalen. Tror att det egentligen är meningen att man ska använda den om man till exempel inte har tid att äta i matsalen, utan äter måltiden någon annanstans. Men vi har gjort så att vi först äter en måltid i matsalen och sen tar vi med oss till exempel lite frukt som vi kan äta som mellanmål. Ikväll fyllde jag faktiskt min greenbox med frukt som jag kan äta imorgonbitti, istället för att gå till matsalen för att äta frukost. Smart va!? Och en kväll i förra veckan tog flera av oss med sig pizza, som vi åt som nattmat efter att vi hade varit på en fest.
 
Morgondagens frukost
 
 

Kommentera

Publiceras ej