I lördags for jag och mötte Jenni, som kom med tåg från flygfältet. Vi förde hennes bagage hit hem, och sen spenderade vi heeela dagen och kvällen på stan. Vi gick i centrum och såg alla sevärdigheter jag tyckte hon behövde se. Kvällen avslutades med aperitivo på två olika ställen.
 
På söndag tog vi tåget till Florence och spenderade hela dagen där. 
 
Florences domkyrka, Basilica of Saint Mary of the flower, börjades bygga 1296 och är en av Italiens största kyrkor och är världens största kyrka byggd av tegel. Kyrkan är också ett av UNESCOs världsarv.
 
 Dessa gubbar spelade och hejade på de som sprang Florence maraton, som sprangs på förmiddagen.
 
 I bakgrunden syns Ponte Vecchio (gamla bron), som går över Arno floden. 
 
Gamla bron från andra sidan
 
Det fanns mycket fin julbelysning
 
Domkyran
 
Domkyrkan
 
Till lunch åt vi pasta på en matmarknad och till middag åt vi pizza, dagen var alltså en väldigt italiesk sådan.
 
På måndagen gick vi i butiker och shoppade litegrann, innan vi hämtade Martina från skolan. Giacomo hade haft feber under helgen, så han var hemma från skolan. På kvällen åt vi middag hemma med familjen, varefter vi gick ut på en drink. Och i morse var det bara att vakna upp och ta oss till tågstationen igen, och Jenni åkte hem tillbaka. Det kändest faktiskt som att jag kunnat åka hem med henne, men jag har ju endast 15 dagar kvar nu, så snart åker jag ju ändå hem. Och jag har ju inte sett Rom ännu, och kan ju inte lämna Italien utan sett huvudstaden. Nästa helg står alltså Rom på schemat!
 

Kommentera

Publiceras ej